dinsdag, maart 07, 2006

Onder indruk van Jeanne Devos

Op de de CD&V nieuwjaarsreceptie van Kortenaken reikte we met JONG-cd&v onze "Knap- gedaan" prijs uit aan Zuster Jeanne Devos. Al jaren strijdt ze in India voor het lot van onder andere de dienstmeisjes. Ze wil niet vergeleken worden met Moeder Theresa. Vrouwen en kinderen 'onafhankelijk' maken, mensen uit de slavernij halen, dát is mijn roeping” zegt ze zelf. “Ik kan me niet tevreden stellen met het verzorgen van de armsten der armen. Ik moet naar oplossingen kunnen zoeken, aan het verwrongen systeem kunnen morrelen, de overheid kunnen confronteren met de georganiseerde onderdrukking van de vrouw. Hoe kan ik nu op pensioen gaan? Er is nog zoveel werk.”
Ik moet zeggen dat ik bij het nalezen van een aantal interviews met haar nog meer onder de indruk was. Recht vooruit. Niet te veel tralala, maar mensen vooruit helpen is haar motto. En botst het, het zij zo. Als nodig is, is het nodig.

Zelf was ze tijdens de uitreiking gelukkig dat jonge mensen er aandacht aan willen besteden en de werkzaamheden van de vele mensen ginder in India waarderen.

Denk dat Kortenaken terecht fier mag zijn op deze dame.