vrijdag, maart 06, 2009

Pampers naar containerpark brengen - dan toch?


Volle pampers wegen enorm veel. (sinds kort weet ik waarover ik spreek - goed voor 500 kilo per jaar!) En met het Diftar-systeem worden ze niet allen duur in aankoop - maar vooral om weg te smijten.
Ik ben al langer voorstander om deze apart (zoals al gebeurd in sommige gemeenten)op te halen en te verwerken. Ook bij Ecowerf heb ik er op aangedrongen. Net toen er schot in de zaak kwam, ging het Nederlandse bedrijf dat instond voor de verwerking failliet. Terug naar af. Nu heeft Vlaams minister van Leefmilieu Hilde Crevits (CD&V) een nieuw bedrijf gevonden. En kunnen luiers op het containerpark ingezameld worden.Om ze te laten verwerken tot groene stroom en grondstof voor straatmeubilair.
Het spreekt voor zich dat ik dit opnieuw in Kortenaken op tafel werp. Het zou een serieuse kostenbesparing betekenen voor de jonge ouders en mensen met incontinentieproblemen.