donderdag, augustus 31, 2006

Dienstverlening - cliëntilisme - foefelen


“Doet u ook aan dienstverlening?” vraagt iemand mij vlakaf. “Als u daar onder begrijpt – wil je de mensen helpen: Tuurlijk” antwoord ik. België is één wirwar van administraties, regels en formulieren. Als politici leer je uw weg daarin kennen. Mijn ervaringen in de nationale politiek helpen me daarbij. Zo kan ik mensen op weg zetten. En dat doe ik ook graag, zoals bij onze info-avond over premies bij bouwen en verbouwen. Iets anders is foefelen. Daar pas ik voor. Ook voor cliëntilisme zonder enig beleid pas ik. Als een rioolput voor je deur verstopt is, vraag je dat aan de betrokken schepen en komt de technische dienst langs. Als je gebuur dit wilt, vraagt die dat op zijn beurt en komt de dienst nog eens langs, enz. Leve de schepen, maar een zeer duur systeem. Een beleid om deze putten systematisch aan de pakken is veel efficiënter en bespaart de mensen ergernis, maar minder interessant voor de stemmen van de schepen. Of nog beter zou zijn: je af te vragen – waarom zijn die putten altijd verstopt?