
Toch zie ik efficiƫntie en menselijk niet als een contradictie. Doelstelling moet zijn enerzijds de mensen zo makkelijk mogen te maken met een minimum aan tijdsverlies, anderzijds dat ze zo goed mogelijk geholpen zijn.
De meeste – eenvoudige – zaken moeten via online en de post kunnen aangevraagd en bezorgd worden. De toepassingen zijn oneindig en kan iedereen zijn of haar papieren in orde brengen op tijdstip dat beste past zonder elke keer verlof te moeten vragen.
Daarnaast zie ik onze ambtenaren als begeleiders en probleemoplossers in de wirwar van regels en administraties. Waarbij je bijvoorbeeld een afspraak kan maken om uw bouwproject in al zijn facetten te bespreken en men u doorheen de stappen loost.
Menselijk is niet hetzelfde als ons-kent-ons. Ik gruwel van een ons kent ons beleid waarbij je iemand moet kennen om iets gedaan te krijgen. Een zeer nadelig systeem voor de jonge en nieuwe inwoners. En niet rechtvaardig voor al wie zich aan de regels houdt.