zaterdag, september 01, 2012

Nabij en menselijk bestuur


Af en toe wordt in de media de vraag gesteld of de kleine gemeenten niet moeten fusioneren met andere gemeenten. Kortenaken hoort bij de 50 kleinste gemeenten en komt dus mee in het vizier. Telkens wordt het als een vanzelfsprekendheid beschouwd dat grote gemeenten leiden tot beter bestuur. Nochtans heb ik nog geen enkel tevredenheidsonderzoek gezien waaruit zou blijken dat inwoners van grote gemeenten meer tevreden zouden zijn dan deze van kleine gemeenten. Integendeel. En daar zie je een bizarre contradictie waar veel consultants geen weg mee weten. Meer efficiĆ«ntie leidt niet altijd tot meer tevredenheid. Menselijk en nabijheid zijn volgens mij de  sleutelwoorden.
Toch zie ik efficiĆ«ntie en menselijk niet als een contradictie. Doelstelling moet zijn enerzijds de mensen zo makkelijk mogen te maken met een minimum aan tijdsverlies, anderzijds dat ze zo goed mogelijk geholpen zijn.
De meeste – eenvoudige – zaken moeten via online en de post kunnen aangevraagd en bezorgd worden. De toepassingen zijn oneindig en kan iedereen zijn of haar papieren in orde brengen op tijdstip dat beste past zonder elke keer verlof te moeten vragen.
Daarnaast zie ik onze ambtenaren als begeleiders en probleemoplossers in de wirwar van regels en administraties. Waarbij je bijvoorbeeld een afspraak kan maken om uw bouwproject in al zijn facetten te bespreken en men u doorheen de stappen loost.
Menselijk is niet hetzelfde als ons-kent-ons. Ik gruwel van een ons kent ons beleid waarbij je iemand moet kennen om iets gedaan te krijgen. Een zeer nadelig systeem voor de jonge en nieuwe inwoners.  En niet rechtvaardig voor al wie zich aan de regels houdt.