Z'n honderd mensen kwamen naar de info-vergadering rond renovatiepremies en luisteren hoe ze deze 10.000 euro kunnen krijgen. Ook de andere premies werden overlopen. Een kluwen van mogelijkheden. Daarom is een Wooninfopunt opgestart. Elke 4de dinsdag (tussen 9 en 12u) van de maand komt een woonconsulente van vzw de Woonwinkel naar het gemeentehuis en kan je er terecht voor gratis advies en informatie over het de verschillende premies, sociale leningen, woonaanpassingen, enz. Ook begeleiden ze u bij het invullen van aanvragen. Geen overbodige luxe.
Welkom. Op deze website geen lange teksten. Wel beschrijf ik - als bezorgde inwoner - af en toe het reilen en zeilen van politiek Kortenaken. Met soms een sprongetje vanuit m'n job als algemeen CD&V secretaris. Reacties welkom via 0495/92.38.62 of info@jonathancardoen.be
woensdag, mei 16, 2007
Wooninfopunt
Z'n honderd mensen kwamen naar de info-vergadering rond renovatiepremies en luisteren hoe ze deze 10.000 euro kunnen krijgen. Ook de andere premies werden overlopen. Een kluwen van mogelijkheden. Daarom is een Wooninfopunt opgestart. Elke 4de dinsdag (tussen 9 en 12u) van de maand komt een woonconsulente van vzw de Woonwinkel naar het gemeentehuis en kan je er terecht voor gratis advies en informatie over het de verschillende premies, sociale leningen, woonaanpassingen, enz. Ook begeleiden ze u bij het invullen van aanvragen. Geen overbodige luxe.
vrijdag, mei 11, 2007
Aardgas
Op het bestuur van Intergas, waar ik de gemeente vertegenwoordig, is te horen dat Interelectra de komende jaren elk jaar 44 km aardgas extra gaat aanleggen in het Hageland. Tegen 2012 wil men een aansluitbaarheidscijfer halen van 67%, tegenover 40% in 2005. Toch loop ik niet van enthousiasme over. De norm is 90%. Maar blijkbaar is aardgas leggen in het Hageland wegens haar landelijk karakter (veel kilometers voor weinig huizen) verschrikkelijk duur en nauwelijks rendabel.
donderdag, mei 10, 2007
een kluwen van diensten
Ik heb al veel bijgeleerd op korte termijn. Zo vroeg iemand waar hij terecht kon voor zijn rioleringsaansluiting (en de vraag waar de bestaande buizen liggen). Hij zei dat hij iets gehoord van bij de watermaatschappij. Dit leek mij bizar. Ik dacht gewoon bij de technische dienst. Maar wat blijkt. De gemeente heeft dit uitbesteed aan een intercommunale namelijk Riobra. Die heeft dit weer uitbesteed aan IWM, de watermaatschappij. Hetzelfde verhaal bij aardgas. Kortenaken bij Intergas, Intergas bij Interelectra, Interelectra bij Infrax enz. Je moet er allemaal maar aan uit kunnen. Voor wie het interesseert: Voor je rioleringsaansluiting kan je op www.riobra.be terecht (of bij de verantwoordelijke voor Kortenaken: 011/78.24.33). Voor aardgas moet je bij www.interelectra.be of 011/72.20.20 zijn.
dinsdag, mei 08, 2007
Gemeente richt Welkomstcomité op
Gisteren werd op de gemeenteraad een Welkomstcomité opgericht. De redenen zijn simpel: Ongeveer 200 nieuwe mensen kwamen het afgelopen jaar in Kortenaken wonen. In de deelgemeente Kersbeek-Miskom kwamen de afgelopen twee jaar alleen al 100 nieuwe mensen wonen. Een tiende van de gehele bevolking van Kersbeek-Miskom!Vele nieuwe inwoners kennen Kortenaken niet. Wat met ons afval? Is er een bibliotheek? Zijn er jeugdbewegingen en scholen? Is er een judoclub? Enz.
Tijd om werk te maken van een onthaalbeleid en hen wegwijs te maken doorheen de gemeentelijke diensten en initiatieven maar ook hen kennis laten maken met de vele actieve verenigingen die er zijn.
Daarom werd gisteren een Welkomstcomité opgericht met oa vertegenwoordigers van de verenigingen en scholen. Het Welkomstcomité krijgt de opdracht mee voorstellen uit te werken en een welkomst-activiteit voor de nieuwe inwoners te organiseren. Dit kan gaan van een rondrit met de bus doorheen de gemeente tot een welkomstpakket met waardebonnen.
Met de oprichting van een Welkomstcomité – als eerste in de regio - wil de gemeente benadrukken dat het haar menens is een actief onthaalbeleid voor nieuwe inwoners te voeren. Nog dit jaar moeten de eerste voorstellen op tafel liggen en een eerste welkomst-activiteit doorgaan.
Zelf kreeg ik de taak het Welkomstcomité op te starten en tot een goed einde te brengen. Iets waar ik met plezier veel tijd zal insteken.
maandag, mei 07, 2007
Medeleven
Deze avond om 20u30 gemeenteraad (iedereen steeds welkom). Op de agenda oa de heraanleg van de parking van OC De Hoek, de samenstelling van de bibliotheeksraad en de oprichting van een Welkomstcomité (hierover later meer). Maar wat de meeste mensen uit de streek - ook in Kortenaken - de afgelopen dagen bezig hield was natuurlijk de dramatische afloop van de verdwijning van Annick Van Uytsel uit onze buurgemeente. Het lijkt me dan ook het minste om deze avond op de gemeenteraad voor te stellen om namens alle inwoners van Kortenaken een blijk van medeleven te sturen naar de ouders en vrienden en onze vlaggen op de dag van de begrafenis halfstok te hangen.
zondag, mei 06, 2007
We gaan ervoor
zaterdag, mei 05, 2007
Replica wint
De Hagelandse Rocktrofee werd een schot in de roos. Zes groepen uit Kortenaken kregen de kans zich uit te leven op een groot podium met een professionele installatie. Elk van hun deden dit met veel overgave en dit voor een 200-tal supporterende vrienden en familie. Replica werd door zowel de jury als het publiek tot winnaar uitgeroepen en mogen Boerenrock openen. Maggies Farm werd tweede. Home made Cookies derde.
vrijdag, mei 04, 2007
Wie opent Boerenrock?
Deze avond, vrijdag 4 mei, is het zo ver. Dan strijden zes groepen van Kortenaken op initiatief van de jeugdraad in De Hoek voor een plaats op een podium van Boerenrock. Het gaat om:
- Old Boy: rock gebaseerd op voorbeelden uit de seventies en eighties
- Replica: alternatieve rock en grunge
- The Jawkins: een staaltje stevige punkrock en emorock
- Maggies Farm: een groep met eigen poprocknummers
- Home Made Cookies: het hele scala, van zeemzoet tot beukend hard
- Tom Marxon & The World: experimentele rock
The Fire, een Italiaanse groep sluit af. Inkom is gratis.
- Old Boy: rock gebaseerd op voorbeelden uit de seventies en eighties
- Replica: alternatieve rock en grunge
- The Jawkins: een staaltje stevige punkrock en emorock
- Maggies Farm: een groep met eigen poprocknummers
- Home Made Cookies: het hele scala, van zeemzoet tot beukend hard
- Tom Marxon & The World: experimentele rock
The Fire, een Italiaanse groep sluit af. Inkom is gratis.
woensdag, mei 02, 2007
Vermist
Helaas hoor je regelmatig over verdwijningen. Maar zelden zo dicht in de buurt als nu met Annick Van Uytsel van Kaggevinne bij Diest. Zij verdween zaterdagmorgen, toen ze terug kwam van een fuif in de Gildenzaal te Schaffen. Zelden kreeg ik zoveel mails met oproepen naar getuigen. Mensen zijn er duidelijk mee bezig in de hoop haar zo snel mogelijk terug te vinden. Wie dus iets gezien heeft (al is het een fiets of wat achtergelaten spullen), aarzel niet de politie of Child focus (110) te bellen. Wie weet, helpt het.
donderdag, april 26, 2007
The Scene op Boerenrock
Zonet stelde Boerenrock op een persconferentie haar programma voor. Zelf voor een niet-specialist leek het indrukwekkend. Zaterdag 25 augustus komt The Scene (ze doen maar vijf concerten in België) en oa Bart Peeters en Nailpin (een Belgische groep die volledig aan het doorbreken is). Zondag 26 augustus komt oa een nieuwe editie van Kortenaken in Harmony, Milk Inc en The Next Generation. (een primeur - Kay styles, Laura en Katerine gaan samen op tournee) en natuurlijk ook Roel Vanderstukken. Met wie ik nog in het College in Tienen samen in de klas gezeten heb. En daar kan ik hele verhalen over vertellen. Maar dat is voor later.Alle info over Boerenrock vind je op hun vernieuwde website www.boerenrock.be
dinsdag, april 24, 2007
duur, duuder, duurst
Uit het vastgoedonderzoek dat in de Tijd staat (en www.tijd.be/vastgoed) blijkt dat de afgelopen drie jaar de prijzen van huizen in Kortenaken gestegen zijn met 90%, van gemiddeld 115.000 euro tot 199.000 euro. Indrukwekkend en rampzalig voor wie op zoek wil naar een eigen huis. Hiermee is Kortenaken nog goedkoper dan het Leuvense, maar stegen de prijzen wel relatief sneller. Zeg maar een kleine inhaalbeweging.
vrijdag, april 20, 2007
Info-avond renovatiepremies op 15 mei
Op onze info avond van CD&V en JONGcd&v vorig jaar rond al de mogelijke premies bij bouwen en verbouwen kondigde Tom De Saegher van het kabinet-Leterme al de renovatiepremie aan. Vandaag is ze een feit. Je kan 30% procent van de renovatiekosten terug krijgen en dit tot 10.000 euro. Net als bij al de andere premies bestaan er nu ook weer een aantal voorwaarden.Om u correct en helder te communiceren organiseert Michel Vandervelpen als schepen van ruimtelijke ordening een info-avond - met deskundigen ter zake -rond de renovatiepremie en kan je er met al je vragen terecht.
Afspraak dinsdag 15 mei om 20u in De Hoek. En ik zou u aanraden uw aanvraagformulier mee te brengen - dan kan je het samen invullen.
donderdag, april 19, 2007
Modellijst CD&V kamer goedgekeurd
Op het arrondissementeel bestuur van CD&V stond de modellijst voor de komende Kamerverkiezingen op de agenda. Probleem is dat we vandaag twee uitstekende uittredende - maar mannelijke - kamerleden hebben, namelijk Carl Devlies en Dirk Claes. Moeilijkheid is dat van de wet plaats één en twee van verschillend geslacht moeten zijn. Dirk Claes, burgemeester van Rotselaar, verhuist dus naar de 1ste opvolgersplaats. Carl Devlies trekt de lijst. Katrien Partyka, schepen in Tienen, krijgt de tweede plaats. N-VA krijgt de derde plaats, Ann Vannerum, kersvers schepen uit Kortenberg staat op vier. Een andere kersverse schepen, maar dan uit Geetbets, Ingrid Claes, staat 2de opvolger. Dit voorstel moet nu door de leden goedgekeurd worden.
Flex-drempels
Martin Coomans, collega-gemeenteraadslid, loopt al een tijdje rond met het idee van flex-drempels en dit naar aanleiding van de 'scheurende' huizen in Hoeleden-dorp. Jan Laurys, Vlaams parlementslid pakte het over en vandaag staat in de krant te lezen dat Vlaams Minister Peeters zijn diensten dit voorstel laat onderzoeken. De flexdrempels zijn flexibele verkeersremmers - met een vering - die dalen afhankelijk van het gewicht van de wagen die erover rijdt. Ze hebben dus niet het nadeel van tradionele drempels zoals in Hoeleden omdat bij zwaar verkeer deze worden ingedrukt en de vrachtwagens minimale trillingen veroorzaken. dinsdag, april 17, 2007
En Waanrode?
Op de regionale tv hoor ik van de plannen om eindelijk iets te doen aan de verkeersonveiligheid en de slechte staat van wegen en fietspaden op de steenweg Tienen-Diest. Maar tot mijn verbazing is er enkel sprake van het stuk tussen Tienen en Bunsbeek en in Glabbeek. En wat met het levensgevaarlijk kruispunt in Waanrode? Voor wie moet wachten om in te slagen, is het iedere keer bang afwachten of die achter hem gaat stoppen. Regelmatig gebeuren er zware ongevallen.Denk dat de gemeente Kortenaken (net als Glabbeek gedaan heeft), in hogere versnelling moet schakelen en eens stevig moet gaan kloppen op de deur van de provinciale ivoren toren in Leuven. Voor er nog meer slachtoffers vallen.
vrijdag, april 13, 2007
Kortenaken nu nog oudste bevolking
Kortenaken, heeft samen met Tienen, de oudste inwoners van de regio Leuven. Gemiddeld 42 jaar en 329 dagen om exact te zijn. Dat blijkt althans uit de cijfers van het Nationaal instituut van de statistiek. Op zich ook niets nieuw. Al jaren is Kortenaken, samen met Tienen, de koploper. Al geloof ik niet dat dit binnen 15 jaar nog zo is. Veel jonge mensen vluchten voor de dure gronden weg uit het Brusselse en Leuvense. (vroeger vluchten juist de inwoners van Kortenaken naar elders wegens de weinige tewerkstellingsmogelijkheden) En in Kortenaken komen meer vrije huizen dan in andere gemeenten. Juist wegens een grotere generatie senioren. Volgens mij gaan binnen 10 jaar onze scholen en jeugdbewegingen 'boomen'.
donderdag, april 12, 2007
Peter Wouters voorzitter ACW verbond Leuven
In de Visie staat te lezen dat Peter Wouters uit Kortenaken verkozen werd tot ACW-voorzitter verbond Leuven. ACW is de koepel van tal van organisaties zoals de christelijke mutualiteit (de ziekenkas), het ACV (de vakbond), OKRA, de KAJ, vakantiegenoegens, de KWB, enz en op die manier één van de belangrijkste sociale organisaties in onze regio.Peter was al voorzitter geworden van ACW Kortenaken en actief in de KWB, cultuurraad, ... . Veel succes Peter!
woensdag, april 11, 2007
van straat naar plein in Miskom
Omdat het niet mogelijk is als gemeenteraadslid alles te volgen, hebben we het werk verdeeld. Ik heb mij geëngageerd mee te werken aan een veiliger verkeer in Kortenaken. In eerste instantie dienen prioriteiten bepaald te worden en knopen doorgehakt. Eén van problemen is de verkeerssituatie in Miskom-Dorp. Na de verkiezingen werden daar – door het vorige bestuur – plots bloembakken gezet om zo het verkeer te remmen. Probleem is dat er geen fiets- of voetpaden zijn zodat de fietsers mee moeten slalommen.Levensgevaarlijk! Hier moet op korte termijn iets aan gedaan worden. Dit kan gaan van ze gewoon weg te halen (maar dan heb je ook geen remmers), of ze gewoon een halve meter op te schuiven zodat fietsers niet moeten slalommen en het aantal te reduceren.
Op middellange termijn dringt een grondige verfraaiing op. Ik ben voorstander om van Miskom-Dorp – ter hoogte van de kerk en parochiezaal - een pleintje te maken in plaats van een verbindingsweg. Met fietspaden, zitbanken, boompjes, enz zodat Miskom een gezellig dorp met een ontmoetingsplaats wordt.
Op middellange termijn dringt een grondige verfraaiing op. Ik ben voorstander om van Miskom-Dorp – ter hoogte van de kerk en parochiezaal - een pleintje te maken in plaats van een verbindingsweg. Met fietspaden, zitbanken, boompjes, enz zodat Miskom een gezellig dorp met een ontmoetingsplaats wordt.
donderdag, april 05, 2007
Kortenaakse Rocktrofee op 4 mei
Op de jeugdraad werd de knoop doorgehakt. Op 4 mei (in de Hoek) strijden zes groepen voor een plaatsje op het grote prodium van Boerenrock. Eigenlijk spreken we niet meer van een Hagelandse Rocktrofee, maar van een Kortenaakse. Om eigen talent de kans tegen geven op te treden voor een publiek, mogen enkel groepen met Kortenaakse roots deelnemen.Inkom is gratis om zoveel mogelijk mensen te mobiliseren om te komen supporteren. Ook krijgt het publiek een stem in het uiteindelijke oordeel. Als afsluiter wordt de Italiaanse groep The Fire geprogrammeerd. Zelf ken ik ze niet, maar kenners zijn er zeer enthousiast over.
dinsdag, april 03, 2007
De schrik van de reeks
In het weekend kwam een vriend voetballen tegen 'De Hoef Kortenaken'. Een gelegenheid om eens te gaan kijken. Eerder ging ik al naar een vriendin kijken die - met knikkende knieën - tegen De Hoef Dames speelde. De schrik van de reeks. Ze zijn te goed voor de reeks. Eén match verloren ze. Alle anderen wonnen ze. 5-0 de regelmaat, 10-0 geen uitzondering. Met nog maar enkele speeldagen te gaan hebben ze een zeer ruime voorsprong en worden ze dus kampioen. Proficiat voor de dames.
Communicatie bij werken
Korte gemeenteraad gisteren. Het punt van de globale aanbesteding (zie onder) werd verdaagd omdat het document niet bij de uitnodiging stak. Het reglement dat een beetje orde in de chaos van de nutswerken (electriciteit, gas, water, enz) moet brengen is wel goedgekeurd. Waar ik mij in het verleden mateloos kon aan storen is de gebrekkige communicatie bij werken. Zelf meegemaakt: de bel om 6u30 “meneer, ofwel herzet ge nu uwe auto, ofwel kunt ge ne hele dag niet weg”. Ze gingen blijkbaar een nieuwe asfaltlaag leggen. Of z’n papiertje waaruit je moet opmaken dat ze binnenkort uw oprit gaan opbreken.
Met de huidige middelen kan het niet te veel gevraagd zijn een duidelijk briefje in de bus te steken met een helder plannetje en welke rechten je hebt (dat alles terug degelijk hersteld zal worden). Bij grotere werken kan email (of zelfs sms) wonderen doen, of enkele buurtbewoners bij werfvergaderingen betrekken kan ook drempel verlagend werken. En zoiets moet allemaal niet in een gedetailleerd reglement. Het moet gewoon gebeuren. Gelukkig hebben onze nieuwe burgemeester en schepenen hier oog voor.
Met de huidige middelen kan het niet te veel gevraagd zijn een duidelijk briefje in de bus te steken met een helder plannetje en welke rechten je hebt (dat alles terug degelijk hersteld zal worden). Bij grotere werken kan email (of zelfs sms) wonderen doen, of enkele buurtbewoners bij werfvergaderingen betrekken kan ook drempel verlagend werken. En zoiets moet allemaal niet in een gedetailleerd reglement. Het moet gewoon gebeuren. Gelukkig hebben onze nieuwe burgemeester en schepenen hier oog voor.
maandag, april 02, 2007
sneller herstellingen doorvoeren
Deze avond om 20u30 is het gemeenteraad. Eén van de opvallende punten is een nieuwe procedure om openbare werken aan te besteden. In plaats voor elke kleine herstelling de zware procedure op te starten wordt er een globale aanbesteding gedaan voor een pakket herstellingen. Zo kan men vlugger ingrijpen bij noodzakelijke herstellingen. Denk aan omhoog gekomen betondallen, verzakkingen in fietspaden, nieuwe voegvullingen, enz. Normaal is deze procedure ook financieel interessanter zodat met evenveel geld, meer kan gebeuren aan het fiets- en wegennet.
donderdag, maart 29, 2007
Schitterend land....
Terug van Sri Lanka. Eerst trokken we door het land om daarna even uit te rusten onder de palmbomen. Een indrukwekkend land met verschillende oude ‘koningssteden’, veel natuur, schitterende landschappen (bergen, jungles, meren, rotsen, mangroves, enz.) en nog veel wilde dieren. Overal kwam je apen, bavaren, gecko’s en olifanten tegen. Ook een heel ander klimaat. Warm. Dag en nacht. Ook wel een heel arm land. Het contrast tussen arm en rijk is enorm.
....helaas in burgeroorlog
Helaas escaleerde het geweld met de Tamil-tijgers de afgelopen weken. De toeristen blijven massaal weg wat het land nog verder in de armoede doet wegzakken. Wij hadden hele bezienswaardigheden voor ons, waar het normaal drummen zou moeten zijn. Dagelijks stonden er in de kranten berichten over wederzijdse aanvallen. Overal waren er check-points. De toeristen worden met rust gelaten. Wel was er vlak voor we vertrokken een bomaanslag aan de luchthaven waardoor we met 24uren vertraging terug keerden. Maar los hiervan blijft Sri Lanka een absolute aanrader.
zondag, maart 11, 2007
Even pauze
Ben er even tussen uit. Begin april mag je terug nieuws en ervaringen verwachten. Met een fris hoofd en vol energie.
vrijdag, maart 09, 2007
Gratis naar de film met JONGCD&V
Elk jaar nodigt JONGCD&V 1500 jonge mensen uit om samen een filmpje mee te pikken. Ook dit jaar organiseert JONGCD&V in elke provincie een heuse film. We nodigen je, geheel vrijblijvend, uit voor een avondje uit. Op 20 maart kan je in Hasselt terecht, op 21 maart in Leuven. Je vindt via http://www.jongcdenv.be/filmactie/ alle informatie over hoe jij je kans op 2 gratis tickets kan wagen.
donderdag, maart 08, 2007
Sporthal komt er
Op de gemeenteraad schiep de VLD de verwarring over het feit of de sporthal er al dan niet komt. Ze komt er wel degelijk. Michel Vandervelpen, schepen van sport, is er druk mee bezig. Natuurlijk niet onbezonnen omdat we de 30% subsidies die minister Anciaux uitreikt willen ontvangen. Dit vereist oa een degelijk sportbeleidsplan en een sterke behoefteanalyse. Twee zaken waar het vorige gemeentebestuur nog niet aan begonnen was. Laat staan dat er al concrete plannen waren. Michel heeft dus een loodzware opdracht, maar de wil om tot resultaat te komen is groot.
woensdag, maart 07, 2007
Samen werkt - bekijk het filmpje
Hier op CD&V in Brussel zijn we al een tijdje de federale verkiezingen aan het voorbereiden. Vandaag werd de precampagne voorsteld met een filmpje. (zie www.samenwerkt.be) Want voor ons gaan de verkiezingen niet over wie het leukste ideetje heeft, maar over de vraag wat voor samenleving we willen. Gaan we inzetten op IK en IK-eerst of investeren we in WIJ. In de kwaliteit van het samenleven waar we zorgzaam met elkaar omgaan als de beste weg naar zelfontplooiing en emancipatie. Daarom ook de keuze voor de base-line “Samen werkt”.dinsdag, maart 06, 2007
“wegen zitten vol putten”
Zo was het eigenlijk heel de gemeenteraad. Problemen met de zalen, met de inningen: “al meer dan zes maanden”, de te hoge belastingen, enz. Ik moet zeggen: ik had dezelfde vragen. Hoe is dit allemaal mogelijk?
Ook deed ik een oproep op de gemeenteraad om een antwoord te vinden op de zware luiers in de diftar-bak (zie onder). Er zijn verschillende mogelijkheden, nu komt er op aan te kiezen en uit te werken.
donderdag, maart 01, 2007
Luiers apart op het containerpark
Tijdens de huisbezoeken bleek dat voor vele ouders met jonge kinderen of ouderen de rekening van de DIFTAR-bak door de vele luiers serieus oploopt. Schattingen spreken van 500kg per jaar per baby. We spreken dus al snel over 100 euro. Anja, één van onze jonge kandidaten geeft ons een voorzet: “Waarom niet de luiers selectief ophalen of verzamelen op het containerpark” Na wat navraag blijkt dit realistisch en geen slecht idee. Bijvoorbeeld Turnhout en Veurne doen dit nu. Via een aparte witte zak (die mee verwerkt kan worden) kan men - tegen een kleine prijs - z’n luiers kwijt op het containerpark. Voor de gemeente zelf kost het ongeveer evenveel dan indien het in de grijze bak zou verdwijnen. Maar voor de ouders betekent dit een besparing van ongeveer 90 euro. En het milieu doet er voordeel bij. Alvast een punt om verder te bespreken.
Waar liggen de knelpunten qua jeugbeleid?
Met de regiegroep die verantwoordelijk is voor het opstellen van het jeugdbeleidsplan komen we een eerste keer samen. Het gaat vooral over de enquêtes die verstuurd gaan worden naar de jeugdbewegingen, de scholen en oudercomité’s, ouders van kinderen van de buitenschoolse kinderopvang, enz. Naast de beoordeling van de huidige initiatieven, heb ik ook gevraagd te peilen naar de ‘verkeersveiligheid’ (durven ouders kun kinderen met de fiets naar school sturen? Wat houdt hen eventueel tegen?), welk soort speelpleintjes kinderen en tieners willen (één groot avontuurlijk, een kleiner in elke buurt, ..en hoe moet dat er dan uitzien?), of er een tekort is aan fuifaccommodatie en hoe het zit met de nieuwe vrijwilligerswet met bijhorende verzekeringsplicht.
dinsdag, februari 27, 2007
stoppen?
De secretaris meldt twee bijkomende - verrassende - agendapunten voor de gemeenteraad van maandag. Louis Happaerts, VLD'er, stopt er na twee maanden mee en neemt ontslag als gemeenteraadslid. De VLD vraagt ook de titel van 'ere-burgermeester' aan voor De Backer. Misschien nog logisch. Maar ook voor Patrick Vandijck. Bizar. Aangezien dit een titel is die wordt uitgereikt op het einde van een politieke carrière.
SMS-diensten
In een boekje van Proximus lees ik de mogelijkheden van SMS-diensten voor gemeentebesturen. De inwoners verwittigen bij rampen of problemen (denk aan het weekend zonder water), of – op aanvraag – een sms om te verwittigen dat het de volgende dag huisvuil is, dat je paspoort is toegekomen, dat er wegenwerken starten in je buurt, er door een koers wegen worden afgesloten, dat de nieuwe bibliotheek open gaat en alle inwoners uitgenodigd zijn, enz. Het klinkt toekomstmuziek, maar in heel wat gemeenten de praktijk. Ook in kleine, landelijke gemeenten. Maar in Kortenaken hebben we een grote, zeer grote achterstand. Laat ons beginnen met een degelijke website, een fris en maandelijks info-boekje, leesbare en doelgerichte info-brieven, enz. Een communicatieambtenaar zou weten wat doen.
woensdag, februari 21, 2007
Brussel onbereikbaar
Brussel wordt steeds meer en meer onbereikbaar voor in Kortenaken woont. Met de trein doe ik er elke dag 1,5uur over, dus 3 uur per dag. (auto tot station in Tienen, dan trein, dan metro). Daarenboven hebben de treinen steeds meer en meer vertraging. Vandaag voor de derde keer in twee weken tijd één uur vertraging! En de compensatieregeling is gewoon een klucht en louter voor de schijn. (zeer zware procedure om bijna niets terug te krijgen).Met de auto is het niet veel beter. File op de E314 vanaf Aarschot.
Het Hageland wordt vergeten in politiek Brussel. Ofwel is het Leuven die de wet dicteert en redeneert vanuit haar belangen, ofwel Limburg. Maar wie komt op voor onze streek? Voor vlotte verbindingen? Voor nieuwe tewerkstellingsgebieden in de streek?
maandag, februari 19, 2007
Rondleiding door de verschillende diensten
Vandaag bezoeken we met de nieuwe raadsleden de verschillende diensten op het gemeentehuis om zo de werking beter te leren kennen. Zo leer ik bij over hoe de buitenschoolse kinderopvang met haar verschilldende vestigingen is georganiseerd (Hoeleden is blijkbaar uit z'n voegen aan het barsten), hoe de technische dienst z'n 20 werkmannen elke dag opnieuw aan het werk zet en gaan we ook langs bij de politie met z'n cellen en verhoorkamer. Er komt één hoofdgebouw in Bekkevoort voor heel de zone, maar Kortenaken behoudt een wijkkantoor. Daar vertellen ze dat 80% van de klachten en interventies van 'burgerlijke aard' zijn. Versta familie- of burenruzies. Boeren die iets te ver ploegen, overhangende takken, nachtlawaai, distels, enz. Op het eerste zicht kleine problemen maar die soms leiden tot veel overlast, hoog oplopende ruzies en slapenloze nachten.
dinsdag, februari 13, 2007
Godelieve Devos geeft fakkel door
Na haar parlementaire en burgemeestercarrière in Kortenaken werd Godelieve Devos de voorzitster van de nationale CD&V senioren. Na jarenlange inzet gaf ze deze middag de fakkel door. Tal van militanten, bestuursleden en oud-ministers zoals Luc Van den Brande en Herman Van Rompuy zetten haar in de bloemetjes en bedankte haar voor haar gedreven inzet om de CD&V senioren uit te bouwen. Haar palmares is indrukwekkend. Ze werd beschreven als "een levend monument". In Brussel kennen ze Kortenaken van “waar Godelieve woont”.Ik leerde haar kennen toen ik nationaal voorzitter van JONG-cd&v werd en elke maandag met haar vergaderde. Steeds opgewekt, met oog voor de menselijke kant, maar ook steeds rechtaan rechttoe. En altijd op tijd.
Oude bib is rot
Elk jaar moet de gemeente een begroting opstellen waarin ze budgetten vastlegt. Hiermee geef je dus aan waar je als gemeente uw geld wilt aan uitgeven. Gisteren zaten we er over samen. Een eerste lijk viel uit de kast. De oude bib (naast het gemeentehuis) is rot én afgekeurd door de brandweer. Het jaren verwaarlozen door de gemeente van het gebouw heeft z'n tol geëist. Voor de BKO (buitenschoolse kinderopvang) is er geen probleem, al zitten die ook niet ideaal. Ook voor de werken in de Schansstraat had het vorige bestuur te weinig geld uit getrokken. Daarnaast willen we investeren in een degelijke parking aan De Hoek (vandaag een ramp voor mensen die moeilijk te been zijn) en de herinrichting van Hoeleden dorp met tevens een oplossing voor de hoge drempels en de verkeersveiligheid rond de school. Hiermee zetten we enkele kleine stappen in de inhaalbeweging die nodig is om Kortenaken veilige en degelijke wegen te geven.
woensdag, februari 07, 2007
Meer verkeersveiligheid
Hagelandse Rocktrofee wordt Kortenaakse
De jeugdraad beslistte om de Hagelandse Rocktrofee te vervangen door een 'Kortenaakse'. Daarmee wil ze groepen van Kortenaken (of roets in) een kans geven op te treden voor een publiek. De winnaar mag Boerenrock openen. Het wordt ook makkelijker voor groepen om deel te nemen. Een demo is niet meer nodig (blijkbaar een hoge drempel) en ze mogen ook cover-liedjes zingen. De inschrijvingen worden voor 21 maart verwacht, de wedstrijd zelf gaat door op 4 mei. Het volledige reglement kan je op de jeugddienst krijgen (wendy.creten@kortenaken.vera.be)
zondag, februari 04, 2007
the Mission
Tom, een collega en vriend van CD&V, verzamelde 12 'mannen' om de opdracht van 'the mission' aan te gaan. Een soort dropping waar 80 ploegen aan deelnemen met in totaal 800 mensen. Het allerlei raadsels en opdrachten kwamen we te weten dat we gisteren om 18u in Aarschot moesten zijn. Rond 20u werden we ergens afgedropt. Helaas liep het vrij snel mis maar kregen we dit pas door tegen 2 uur. Daarom arriveerden we pas om 5 uur 's nachts op onze eindbestemming. Negen uren en 35 kilometer aan één stuk doorstappen voel je. Dat weet ik nu.zaterdag, februari 03, 2007
Geen opvangcentrum in Kasteel
Goed nieuws. De Nederlander die van het Kasteel van Kersbeek een opvangcentrum wou maken voor rijke ex-verslaafden, verklaart in het Het Laatste Nieuws dat hij zijn plannen opbergt nadat de gemeente in beroep gaat bij de minister. (zie onder) Hierbij komt een einde aan een zeer bizar dossier waar het vorige gemeentebestuur en de bevoegde deputé weinig fraai uitkomt. Maar we hebben dit nooit partijpolitiek willen uitspelen om geen roet in het al ingewikkelde proces te gooien. Maar wat weer duidelijk blijkt: transparante communicatie en degelijke dossier kennis is noodzakelijk.
vrijdag, februari 02, 2007
Intercommunales
woensdag, januari 31, 2007
Onduidelijkheid over parochiezaal Waanrode
Als verkozen raadslid werd ik uitgenodigd – als waarnemer - voor de algemene vergadering van de culturele dorpsraad van Waanrode. Een vergadering met de nodige plichtplegingen, de verkiezing van een nieuw bestuur inclusief voorzitter (Jan Vander Velpen) en afscheid van enkele trouwe bestuurders. Over het wensenmemorandum naar het nieuwe gemeentebestuur was weinig discussie. Ook vernamen we dat de Bloemenfeesten dit jaar opnieuw doorgaan. Op het einde toch een kleine discussie: hoe zit het nu met de parochiezaal? Blijkbaar gaat die dicht. Maar niemand weet van iets. Omdat ze brandonveilig is? Maar waarom mogen dan de kinderen van de school er nog in turnen. De vzw parochiale werken van Diest, die eigenaar is, blijkt niet onmiddellijk uit te blinken in verschaffen van duidelijke informatie. Het is een klassieke strategie van het bisdom om niet langer de financiële verantwoordelijkheid te dragen voor bv renovatie van jeugdlokalen of parochiezalen en de verengingen door te sturen naar het gemeentebestuur. Een beetje gemakkelijk.
(foto: Kerk in bloemen - de trots van de dorpsraad)
maandag, januari 29, 2007
In beroep tegen plannen kasteel Kersbeek
Het belangrijkste probleem is dat het niet om een klassiek verzorgende instelling gaat, maar om een privé-initiatief bedoeld voor rijke Nederlanders en dit los staat van elke kwaliteitcontrole. De buurt heeft dus geen enkele garantie.
vrijdag, januari 26, 2007
"Helaas" naar de rode lopers
Fiestsuggetiestroken hebben geen enkele juridische waarde. Daarenboven ontbrak de informatie naar de buurt en bevolking volledig. Mag je er op rijden? Op parkeren? Moeten fietsers erop rijden? Wat met het fietspad ernaast?
De voormalige burgemeester schermde dat het 'iets van de provincie was'. Wat blijkt: deze miskleun kost de belastingsbetaler 81.198,28 eur. Waarvan 56.838,8 euro voor rekening van de gemeentekas van Kortenaken.
Voor JONGcd&v zijn deze rode lopers een gemiste kans om effectief iets te doen aan de erbarmelijk staat van onze fietspaden. Helaas.
Knap-gedaan prijs voor Boerenrock
JONG-cd&v Kortenaken reikte gisteren op de CD&V/-N-VA nieuwjaarsreceptie voor de tweede maal haar “Knap-gedaan”-prijs uit voor de meest verdienstelijke Kortenakenaar of initiatief.Dit jaar ging die met veel overtuiging naar vzw Boerenrock en haar vrijwilligers. Lien Vandebroeck, onze jongste jong-cd&v'ers vertolkte het zo "Na enkele moeilijke jaren stond Boerenrock er afgelopen zomer helemaal opnieuw met meer dan 6.000 bezoekers en vele lovende commentaren. Als geen ander zet dit festival Kortenaken op de kaart, heeft ze haar roets terug gevonden en niet onbelangrijk: draait dit festival volledig op vrijwilligers. Dit verdient volgens ons waardering en daarom deze prijs. "
donderdag, januari 25, 2007
Kristof Mollu nieuwe voorzitter jong-cd&v
Ik ben ervan overtuigd dat Kristof het goed gaat doen. Deze 19-jarige student verkeerskunde kwam via zijn neef Peter Swinnen bij JONG-cd&v terecht en hij hielp ons uit sterk bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen.
(foto: onze twee jongste actieve leden: Lien en Kristof)
woensdag, januari 17, 2007
kindvriendelijk
De CD&V burgemeesters zitten regelmatig samen met de kabinetsverantwoordelijke van onze Vlaamse ministers om een aantal dossiers te bespreken. Omdat Stefaan niet kon, ben ik de plaats geweest. Zo wordt kinderopvang, zowel de normale als de flexibele (bv bij nachtwerk, ziekte) één van de uitdagingen voor lokale en vlaamse overheden. Te meer vele mensen omwille van de dure huizen verplicht zijn elders te gaan wonen weg van hun familiaal netwerk. Een zeer herkenbaar verhaal in Kortenaken. Met de grote instroom van jonge mensen met vele jonge kinderen. Kortenaken heeft dan ook een dubbele uitdaging, haar oudere bevolking in de watten leggen zodat ze zolang mogelijk in hun buurt kunnen wonen en anderzijds een kindvriendelijk beleid voeren. Dit gaat dan over speeltuintjes, kinderopvang, fietspaden, een hogere pamperpremie, enz. De gemeente heeft pas een aantal kinderstoeltjes voor de zalen gekocht te gebruiken bij restaurantdagen. Een kleine maatregel, maar het geeft aan dat kinderen welkom zijn.
maandag, januari 15, 2007
geen water, geen info
Vrijdag geen water, ook zaterdag was het van dat. Nu nog ziet het water er bizar uit. Zeer troebel, ik vermoed vol kalk.
Van de watermaatschappij geen info, we moeten vandaag in de krant lezen dat er in heel Waanrode een probleem was en wat er juist scheelde. Zo moeilijk kan dat vandaag de dag niet zijn om de inwoners snel en accuraat te informeren.
zaterdag, januari 13, 2007
Nieuwjaarsreceptie voor alle inwoners
Gisteren was het nieuwjaarsfeest van de gemeente. Voor het eerst werd ik ook uitgenodigd. Als als het van mij af hangt ook voor de laatste keer. Niet dat het niet gezellig was - integendeel. Niet dat er geen personeelsfeest mag zijn - integendeel. Maar naast een personeelsfeest zou ik graag een receptie zien waar alle inwoners - en niet enkel de politici - worden op uitgenodigd. Om elkaar beter te leren kennen. En dat moet niet veel kosten. Een drankje, een hapje, wat vuurkorven, een muziekgroepje, ... . Iets gezellig en laagdrempelig waar iedereen met z'n gezin naartoe kan komen.
donderdag, januari 11, 2007
Ontdekkingstocht naar Rotterdam
In de zomer groeide het idee – we trekken naar Rotterdam om inspiratie op te doen. Als vormingsverantwoordelijke kreeg ik de opdracht een ontdekkingstocht op te zetten. Dinsdag was het zover en trokken we onder leiding van CD&V-voorzitter Jo Vandeurzen met oa schepen Philip Heylen en vlaams parlementlid Cathy Berx uit Antwerpen, schepen Steven Vanackere uit Brussel en oppositieleider Filip Van Laecke uit Gent naar Rotterdam om goede praktijkvoorbeelden te ontdekken en van gedachten te wisselen met CDA, onze zusterparij in Nederland.
Rotterdam wordt beschouwd als een laboratorium qua aanpak van veiligheid, sociale cohesie en integratie. We bezochten tal van projecten. Steeds met die doelstelling de leefbaarheid te verhogen, overlast aan pakken, maar ook meer sociale samenhang te realiseren en hulp – zo persoonlijk mogelijk – te bieden aan mensen in moeilijkheden. Het besef groeide er dat er zoveel bestaat dat er geen samenhang meer is, dat mensen hun weg niet meer vinden in het kluwen van instanties en procedures. Zo introduceerde ze een stadsmarinier die los van de vele structuren en administraties kan optreden bij problemen en overlast. Probeerden jongerenwerkers met een mobiel team jongeren individueel te begeleiden doorheen de vele loketten. Je kan de Nederlanders onmogelijk verwijten dat ze niet nadenken, analyseren en plannen. Voor mij ook een boeiende dag en zo kan tijdens mijn werk zelf enorm veel bij leren.
Rotterdam wordt beschouwd als een laboratorium qua aanpak van veiligheid, sociale cohesie en integratie. We bezochten tal van projecten. Steeds met die doelstelling de leefbaarheid te verhogen, overlast aan pakken, maar ook meer sociale samenhang te realiseren en hulp – zo persoonlijk mogelijk – te bieden aan mensen in moeilijkheden. Het besef groeide er dat er zoveel bestaat dat er geen samenhang meer is, dat mensen hun weg niet meer vinden in het kluwen van instanties en procedures. Zo introduceerde ze een stadsmarinier die los van de vele structuren en administraties kan optreden bij problemen en overlast. Probeerden jongerenwerkers met een mobiel team jongeren individueel te begeleiden doorheen de vele loketten. Je kan de Nederlanders onmogelijk verwijten dat ze niet nadenken, analyseren en plannen. Voor mij ook een boeiende dag en zo kan tijdens mijn werk zelf enorm veel bij leren.
donderdag, januari 04, 2007
Voor belastingverlaging
De gouverneur heeft zoals verwacht de 'zogezegde' belastingsverlaging geschorst. Dit omdat er helemaal geen dossier was en niet mocht in die periode. Ook de VLD wist dit. Of zou moeten weten. Dus ofwel zijn ze onbekwaam, ofwel zijn het platte populisten. Het is trouwens bizar dat de VLD die het aflopen 18 jaar het bestuur heeft uitgemaakt en gezorgd heeft dat Kortenaken de hoogste belastingen heeft van de streek, dit beseft de dag dat ze in de oppositie terecht komt. 18 jaar is er met geld gemorst en heeft men subsidies vergeten aanvragen. Vandaag ontdekt het nieuwe bestuur het ene dossier na het andere dat is blijven liggen. Met de bijhorende kosten.Natuurlijk ben ik en mijn partij voor een belastingsverlaging. Persoonlijk geloof ik dat we daar ruimte moeten voor vinden. Maar één op basis van een dossier. Een meerjarenplanning- en budget. We zijn voor een belastingsverlaging zonder ons in wilde avonturen te storten. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd.
woensdag, januari 03, 2007
Personeel als goudwaarde
Deze morgend riep Stefaan als nieuwe burgemeester al het personeel van de gemeente kort bij elkaar om kennis te maken. Ik vond het toch belangrijk om daar bij te zijn. Omdat ik velen nog niet ken, maar vooral als uiting van waardering. Van mijn vader heb ik geleerd dat een goede samenwerking met het personeel cruciaal is voor een goed beleid. Als politicus alleen stel je niets voor. Personeel dat z'n dossiers kent, mee oplossingen zoekt, dienstig is naar de mensen en correct werkt, is goud waard en maakt grotendeels uw beleid. En dat bereik je enkel als omgekeerd politici het personeel waarderen, betrekken en respecteren en zelf zich voor 200% inzetten.
dinsdag, januari 02, 2007
Ik zweer
"Ik zweer trouw de verplichtingen van mijn mandaat na te komen". Met deze zin legden we - onder grote publieke belangstelling - onze eed af als gemeenteraadslid. Voor de rest verliep de installatievergadering vlekkeloos. (en blijkbaar is dat zelden gezien in Kortenaken) De nieuwe schepenen legden hun eed af en kunnen aan de slag. De OCMW-en politieraadsleden werden aangeduid. Mia Lemmens gaat voor ons naar de politieraad. Benny Hermans (N-VA), Fille Arnauts en Annita Vandebroeck naar de OCMW-raad. Annita haar voordrachtsakte werd ook onmiddellijk in orde gebracht en kan vanaf 5 januari van start als OCMW-voorzitster.
Ik ga niet zeggen dat z'n installatievergadering mij niets deed. En dat er vele CD&V'ers waren afgezakt om ons te steunen was aangenaam.
Ik ga niet zeggen dat z'n installatievergadering mij niets deed. En dat er vele CD&V'ers waren afgezakt om ons te steunen was aangenaam.
maandag, januari 01, 2007
Overal vuurwerk
We trokken - met onze hond- op weekend naar de zee in Nederland. Met oudejaar hangt daar een speciale sfeer. Er was niemand op straat, slechts drie restaurants waren open in de stad. Het leek of er niemand was. Om 12u komen ze dan allemaal buiten als mieren uit hun nest. Allemaal met hun bommetjes en vuurpijlen. De stad verandert een uur lang in vuurwerk. Overal waar je kan kijken. Indrukwekkend. Wel is het steeds opletten geblazen voor rondvliegende pijlen. Meerdere malen gezegd: "die Hollanders zijn zot". Ook voor u natuurlijk m'n beste wensen. maandag, december 25, 2006
zondag, december 24, 2006
Slechte verliezers
Stefaan Devos legde de eed af als nieuwe burgemeester van Kortenaken. Ook kregen de nieuwe gemeenteraadsleden de uitnodiging voor de installatievergadering van 2 januari. Het wordt tijd dat we er aan kunnen beginnen. De liberalen bleken slechte verliezers en hebben de afgelopen weken vooral hun energie gestoken om het de nieuwe ploeg zo moeilijk mogelijk te maken. Fictieve belastingsverlagingen (zonder dossier), vlug vlug een begroting (op 24 uur opgesteld met voor elke schepen z'n pleziertje) , enz. Met gevolg dat de nieuwe ploeg nu z'n energie moet steken in recht te trekken wat krom is. Nutteloze verspilling van tijd en energie. En er was sowieso al genoeg werk. Welke 'rotte' dossiers zullen nog allemaal uit de kast vallen?
vrijdag, december 15, 2006
Peter
Het noodlot heeft deze nacht toegeslagen voor Peter Swinnen. Peter was een van de eerste jongeren die ik leerde kennen (en waarderen) in Kortenaken en was van in het begin mee actief in JONG-CD&V Kortenaken.Voor hem geen grote theorieën. Peter hield van het concrete werk. Van mensen te helpen. Hij nam z’n engagement in het OCMW serieus op. Hij was fier op z’n werk. Sprak geen kwaad woord over mensen. Hij was een man met een hart op de juiste plaats.
Hij was ook graag onder de mensen, was steeds overal aanwezig en hielp een handje waar hij kon.
Peter was enorm fier op z’n grootvader Kobe, die hem in de politiek loodste. Hij was z’n voorbeeld, z’n inspiratie en drijfkracht.
Hij heeft ook tegenslag gekend. De laatste maanden ontdekte hij z’n liefde. Hij was blij. Hij was klaar om een nieuwe stap te zetten in z’n leven.
Gisteren verloor Kortenaken een vriend. We zullen hem missen.
(foto: Peter z'n campagnefoto voor de jongerenfolder)
donderdag, december 14, 2006
'Knap gedaan' en 'Helaas'-prijs
Met JONG-cd&v Kortenaken zijn we vorig jaar gestart twee prijzen uit te reiken. Een “knap-gedaan”-prijs voor de meest verdienstelijke Kortenakenaar en een “Helaas” prijs waarmee we een gemiste kans in onze gemeente willen aanklagen. De eerste ging naar zuster Jeanne Devos en de tweede naar het ontbreken van een onthaalbeleid voor nieuwe inwoners.Ook dit jaar jaar willen deze prijzen uitreiken. Suggesties welkom.
Abonneren op:
Posts (Atom)
