donderdag, augustus 03, 2006

Internationaal - Lokaal

Mijn kleine zus Annabel is weer weg. Dit maar voor zes maanden op Erasmus naar Denemarken. Eerder ging ze al een jaar naar Australië, trok ze voor een uitwisselingsproject naar Ecuador, bezocht ze Japan, New York, ... . Ze studeert Politieke wetenschappen, net als wat ik gedaan heb. Alleen liggen haar interesses bij de Internationale en Europese politiek en ging mijn aandacht naar het lokale beleid. Ik koos voor de optie bestuurskunde en maakte mijn thesis rond gemeentelijke adviesraden en de vraag hoe de inwoners optimaal kunnen participeren aan het beleid.
Hieruit heb ik geleerd dat om inwoners bij het beleid te betrekken aan een aantal belangrijke voorwaarden moet voldoen worden. Denk aan een duurzaam ipv ad hoc beleid, voldoende en duidelijke informatie op maat van de doelgroep, goede bestuurders die mensen durven veratwoordelijkheid te geven mee te beslissen, ondersteunende en bekwame ambtenaren, ... . Vele politici steken het op de onverschilligheid en onbekwaamheid van de burgers. In de feite is het dikwijls het omgekeerde.