vrijdag, oktober 05, 2012

Het 'geheime' plan en de 'grote' verandering

Een bomvolle Den Hoek voor het politiek debat tussen de vier partijen. Stefaan en Annita hebben vol overgave en dossierkennis CD&V vertegenwoordigd. Het debat begon over de gemeentefinanciĆ«n. Iedereen erkende dat er veel is gebeurd maar kunnen we het betalen? Al snel verdronk het debat in cijfertjes. Stefaan bevestigde dat CD&V de verlaagde belastingen niet opnieuw zal verhogen. Ook over de sporthal werd lang gediscussieerd. Iedereen is er voor maar zou te duur zijn. Al kon de oppositie me niet overtuigen hoe het wel te doen. Integendeel. De sporthal wordt nu gezet via het Vlaams gewest met subsidies en een soort groepsaankoop. Ministens 30% goedkoper dan het zelf te doen.
Meest opmerkelijk was de discussie over KMO-zone en de fietspaden. De VLD heeft een locatie voor ogen in Waanrode maar wil niet zeggen waar. En ze staan voor open communicatie? Het Plan lijkt zo steeds meer op het 'Geheim plan'. 
Want wat staat er nog in?  Ik leer dat ze geen fietspaden zouden aangelegd hebben en dit tot minstens 2017. Ik leer dat ze zelf de sporthal zouden gezet hebben. Veel duurder. En dat ze volop beloven zonder zich af te vragen of ze het effectief kunnen realiseren. Als u graag een beleid hebt met veel plannen en weinig realisaties, raad ik u de VLD aan. De N-VA begon stevig: "Wij gaan de vastgeroeste politiek doorbreken en zorgen voor de grote verandering" (zinnetje van N-VA nationaal). Daarna hoorde ik veel: "Ik zou dat ook zo verder zetten". Af en toe hadden ze een ander standpunt. Maar dan eerder omwille van een gebrek aan ervaring en dossierkennis dan echt een andere visie. Je kan het hen niet verwijten, eerder vaststellen.
Ik ging met een goed gevoel naar huis. Het debat maakte duidelijk dat er veel is gebeurd en een gemeente besturen niet eenvoudig en soms complex is. Maar wij alle troeven in huis hebben om de komende zes jaar stevig beleid verder te zetten. Om zonder veel tijdsverlies de dossiers aan te pakken.